Riccardo GALIANI
Insegnamento di PSICODINAMICA DELLE RELAZIONI
Corso di laurea magistrale in PSICOLOGIA CLINICA
SSD: M-PSI/07
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 42,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Il corso è un modulo dell'insegnamento di Psicodinamica di gruppo e delle |
Testi di riferimento | 1. R. Galiani (2017), Contenimento Seduzione Anticipazione, seconda |
Obiettivi formativi | 1. Conoscenza e capacità di comprensione: Elaborare e/o applicare idee |
Prerequisiti | Avere acquisito i fondamenti della psicologia dinamica e clinica nel corso di studi triennale |
Metodologie didattiche | Lezioni frontali in presenza. Possibile modalità mista (reSTART+MS Teams) o DAD se così predisposto dall'Ateneo in caso di emergenza sanitaria (Covid-19 e sue varianti). La docente esporrà oralmente ed eventualmente con l'ausilio di slide e/o contenuti multimediali (video esemplificativi del tema trattato) i contenuti del programma del corso di Dinamiche di gruppo in contesti clinici,richiedendo la partecipazione degli studenti alla discussione in itinere su tali contenuti, a porre quesiti e a elaborare un pensiero critico, analitico, con l'aiuto della docente . Sarà favorita anche la formazione di piccoli gruppi di studio su adesione spontanea, per coloro che desiderassero approfondire alcuni temi e sperimentare un lavoro di gruppo e i modi in cui si sviluppa e funziona un pensiero gruppale. Questo non costituirà fattore pregiudizialmente favorevole ai fini dell'esame di profitto (ad esempio un bonus per un voto più alto), rispetto ad altri studenti che non scelgano tale modalità di studio e di apprendimento. Il vantaggio è insito nell'apprendimento più rapido e approfondito al tempo stesso. Ai non frequentanti che lo dovessero richiedere, la docente dedicherà un tempo specifico, durante il ricevimento studenti, per fornire ulteriori informazioni utili a guidarli nella metodologia di studio più efficace per loro. |
Metodi di valutazione | L'esame si volge in forma orale e in presenza. L'esame del modulo sarà prenotabile solo nelle prenotazioni dell’appello di Dinamiche di gruppo e delle relazioni (A423045) , in comune con l'altro modulo (Prof. C. Guerriera) . Gli studenti hanno facoltà di sostenere in appelli diversi l'esame del singolo modulo, tuttavia l'assegnazione dei 12 crediti complessivi ,dopo la registrazione del voto di profitto positivo, avverrà solo quando il/la candidato/a avrà sostenuto e superato entrambi gli esami, dei due moduli . Il voto finale sarà ricavato dalla media di due voti ottenuti per i due esami, approssimata per difetto. L'esame si svolgerà individualmente e in forma orale. Per quanto riguarda il modulo di Dinamiche di gruppo in contesti clinici, il/la candidato/a sarà libero/a di conferire sul programma di studio partendo da una propria mappa concettuale, o da un argomento prescelto. La docente formulerà domande per appurare: a) l'avvenuta o meno acquisizione dei concetti fondamentali della disciplina; b) la capacità di elaborare un pensiero critico; c) il sapere differenziare le diverse concezioni teoriche e le diverse metodologie cliniche per i gruppi, valutandone l'applicabilità nei vari contesti; f) la chiarezza dell'esposizione dei contenuti appresi e il saper discuterne con i docenti. |
Altre informazioni | Leggere, molto |
Programma del corso | Obiettivi del corso |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course is a module of group psychodynamics and relationships, the |
Textbook and course materials | Reference texts |
Course objectives | 1. Knowledge and understanding skills: To elaborate and/or apply original |
Prerequisites | Have acquired the fundamentals of dynamic and clinical psychology in the three-year course of study |
Teaching methods | Lessons in presence. Possible mixed mode (reSTART+MS Teams) or DAD if so prepared by the University in case of health emergency (Covid-19 and its variants). The teacher will present the contents of the program of group dynamics in clinical contexts, requesting the participation of the students in the ongoing discussion, orally and possibly with slides and / or multimedia contents (example videos of the subject treated). on such contents, to ask questions and to elaborate a critical, analytical thought, with the help of the teacher. The formation of small study groups on spontaneous adhesion will also be favored, for those who wish to deepen some themes and experience a group work and the ways in which a group thought develops and works. This will not constitute a prejudicially favorable factor for the purposes of the examination of profit (for example a bonus for a higher grade), compared to other students who do not choose this mode of study and learning. The advantage is inherent in learning faster and deeper at the same time. For non-attending students, the lecturer will dedicate a specific time, during student reception, to provide additional information to guide them in the most effective study methodology for them. |
Evaluation methods | The exam will take place in presence.The examination of the form will be bookable only in the reservations of the appeal of Group Dynamics and relationships (A423045), in common with the other module (Prof. Guerriera). Students have the right to take the exam of the single module in different exams, however the assignment of the 12 total credits, after the registration of the positive profit grade, will take place only when the candidate has taken and passed both exams, of the two modules. The final grade will be derived from the average of two marks obtained for the two exams,approximated bydefault. The exam will take place individually and in oral form. As for the module of Group Dynamics in clinical contexts, the candidate will be free to confer on the study program starting from his own concept map, or from a chosen topic. The teacher will formulate questions to ascertain: a) the acquisition or not of the fundamental concepts of the discipline; b) the ability to process critical thinking; c) the knowledge to differentiate the different theoretical conceptions and the different clinical methodologies for the groups, evaluating their applicability in the various contexts; f) the clarity of the exposition of the contents learned and the ability to discuss it with the teacher.The exam will be taken individually and orally. The candidate will be free to confer on the study program starting from his own conceptual map, or from a chosen topic. The teacher will ask questions to ascertain: a) the successful or not acquisition of the fundamental concepts of the discipline; b) the ability to process critical thinking; c) knowing how to differentiate the different theoretical concepts and the different clinical methodologies for groups, evaluating their applicability in various contexts; f) the clarity of the presentation of the contents learned and the ability to discuss it with the teacher |
Other information | Read very much it's a good think |
Course Syllabus | Course objectives |