Stefania CELLA
Insegnamento di TIROCINIO PRATICO VALUTATIVO IN PSICOLOGIA CLINICO-DINAMICA 2
Corso di laurea magistrale in PSICOLOGIA CLINICO-DINAMICA
SSD: NN
CFU: 2,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 16,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Il TPV “Etica e Deontologia della professione di Psicologo” si propone di introdurre gli studenti ad una riflessione su: |
Testi di riferimento | - Codice deontologico degli psicologi italiani |
Obiettivi formativi | Il TPV si propone di introdurre e favorire l’apprendimento delle conoscenze di base sulla vigente deontologia degli Psicologi italiani e della normativa giuridica ad essa afferente. |
Prerequisiti | Nessuno |
Metodologie didattiche | Il TPV si svolgerà secondo le seguenti metodologie di insegnamento: |
Metodi di valutazione | È prevista la consegna di un elaborato finale sulle attività svolte individualmente e/o in gruppo. |
Altre informazioni | Questa attività di tirocinio rientra tra le attività di Tirocinio Pratico Valutativo (TPV) interne, quindi nei 6 CFU interni a scelta dello studente. La prenotazione potrà essere fatta a partire dall’inizio dell’a.a., secondo le procedure pubblicate sulla pagina web del Corso di Studi, e comunque prima dell’inizio delle attività. Possono partecipare a questa attività un massimo 25 studenti per ciascuna edizione. La frequenza agli incontri con il tutor è obbligatoria e non è possibile recuperare le assenze. |
Programma del corso | Il TPV “Etica e Deontologia della professione di Psicologo” si propone di introdurre gli studenti ad una riflessione su: |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The TPV intends to raise awareness of compliance with the ethical principles outlined in the Code of Ethics for Italian Psychologists in professional activities in various professional and research contexts to enhance their sensitivity towards those principles of the Ethics Code for Psychologists that refer to professional settings, as regulated by the specific professional law for psychologists (Law n. 56/1989), of the law of psychology as a health profession (Law n. 3/2018). |
Textbook and course materials | Slides provided during the course. The slides of each lesson can be downloaded from the Teacher's Educational Material. |
Course objectives | The course will provide students with knowledge related to psychological deontology and ethics so as to understand the responsibility, duties, and possible problems that emerge in working within an interdisciplinary and inter-professional context, where psychologists are called upon to provide expert evidence such as expert witness reports, assessing testimony competence, and assessing parental competence. |
Teaching methods | The TPV will be conducted according to the following teaching methods: lectures, presentations, discussion of case studies, and film clips. Individual or group activities on clinical case studies are possible during the TPV. |
Evaluation methods | The final report must include individual activities on a deontology topic addressed during the TPV. Work accuracy, completeness, and timely delivery will be evaluated. |
Other information | This internship activity falls under the category of Internal Practical Evaluation Internship (TPV) activities, accounting for 6 CFU (university credits) and is chosen by the student. Booking can be made starting from the beginning of the academic year, following the procedures published on the Course of Study's webpage, and in any case, before the start of the activities. A maximum of 25 students can participate in this activity for each edition. Attendance at meetings with the tutor is mandatory, and absences cannot be made up. If all available slots are filled, students must choose another TPV from the options available both internally and externally. |
Course Syllabus | Course syllabus |