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    Santa IACHINI

    Insegnamento di COGNITIVE SCIENCES

    Corso di laurea magistrale in PSICOLOGIA DEI PROCESSI COGNITIVI

    SSD: M-PSI/01

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00

    Periodo di Erogazione: Primo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Inglese

    Contenuti

    Il corso fornisce un quadro teorico e critico delle scienze cognitive fino ai più recenti sviluppi. In particolare, saranno discussi l'approccio simbolico della scienza cognitiva classica e i principali modelli di rappresentazione delle informazioni. Il corso si concentrerà su l'approccio dell’Embodied Cognition della nuova scienza cognitiva. Saranno analizzati temi cruciali del dibattito scientifico attuale: reti neurali artificiali e naturali, sistemi dinamici, sistemi di simulazione. Dopo aver illustrato il contesto generale, saranno discussi argomenti specifici secondo un approccio multidisciplinare: immagini mentali, cognizione spaziale e processi sensorimotori/emotivi.

    Testi di riferimento

    Anna M. Borghi e Tina Iachini (a cura di) (2002). Scienze della mente, Il Mulino, Bologna.
    Rizzolatti, G., Fogassi L. e Gallese V. (2001). Neurophysiological mechanisms underlying the understanding and imitation of action. Nature, 2, 661-670.
    Stevens, J.A. (2005). Interference effects demonstrate distinct roles for visual and motor imagery during the mental representation of human action. Cognition, 95, 329-350.
    Un articolo a scelta degli studenti tra quelli presentati durante il corso.
    Gli studenti stranieri possono scegliere altri tre articoli al posto del manuale in italiano.

    Obiettivi formativi

    - Conoscenza e capacità di comprensione.
    Lo studente acquisirà una approfondita conoscenza dei principi teorici, i paradigmi, le applicazioni e i principali approcci delle scienze cognitive. In particolare, l’insegnamento si prefigge di fornire competenze e capacità di comprensione dei processi cognitivi in ottica multidisciplinare, considerando i modelli teorici, le basi neurali e gli approcci sperimentali che ne evidenziano gli aspetti computazionali, socio-emozionali, tecnologici e applicativi. Lo studente dovrà dimostrare di aver acquisito la conoscenza e capacità di comprensione dei principali modelli di scienze cognitive, delle diverse discipline che convergono nelle scienze cognitive (psicologia, neuroscienze, psicologia comparata, connessionismo) e di temi cruciali come immagini mentali, cognizione spaziale e processi sensorimotori/emotivi; una buona conoscenza dei metodi di studio nelle scienze cognitive; la capacità di utilizzare modelli e strumenti delle scienze cognitive e di applicare a casi/contesti reali le conoscenze acquisite.
    - Autonomia di giudizio
    Lo studente acquisirà le capacità di valutare criticamente punti di forza e punti di debolezza dei modelli teorici e delle evidenze empiriche studiate durante il corso.

    - Abilità comunicative
    Lo studente acquisirà la padronanza della terminologia specifica della materia, al fine di comunicare in modo chiaro e corretto le conoscenze apprese durante il corso, e le proprie considerazioni sugli argomenti appresi.

    - Capacità di apprendere
    Lo studente svilupperà la capacità di comprendere e valutare le relazioni tra i vari processi cognitivi secondo un’ottica multidisciplinare e in relazione all’ambiente sociale e tecnologico.

    Prerequisiti

    Conoscenze di base della Psicologia generale

    Metodologie didattiche

    Il corso di Cognitive Sciences viene erogato per un totale di 56 ore (8 CFU; 19 lezioni; 18 da 3 ore e 1 da 2 ore) di didattica frontale.
    Lo studente acquisirà i contenuti del corso attraverso lezioni frontali attive in aula. Il corso si articola in 5 Moduli: 1 “Fundamentals of classic cognitive science”, 2 “Mental imagery in the symbolic perspective”, 3 “New cognitive science and embodied cognition”, 4 “Mental imagery and spatial cognition in the embodied perspective”, 5 “How sensory-motor and socio-emotional processes interact: recent findings”. In ogni modulo sono presentati i modelli teorici, i concetti, i paradigmi sperimentali e le applicazioni. Il modulo 5 è dedicato alla presentazioni di scoperte sperimentali aggiornate e alle relative procedure di ricerca. Alla conclusione di ogni modulo è previsto un test per valutare il livello di apprendimento. Sono previsti anche esercizi di gruppo per consolidare l'apprendimento e applicare le conoscenze. Infine, saranno sollecitate le discussioni di gruppo, moderate dal docente, per approfondire i temi della lezione, confrontarsi e sviluppare il pensiero critico.

    Metodi di valutazione

    L’esame consiste sia in una prova scritta che orale. La prova scritta è propedeutica alla prova orale.
    La prova scritta si compone di un test a risposta multipla valutato in trentesimi che comprende 31 domande, ognuna con quattro possibili alternative (una corretta). Il limite di tempo a disposizione è di 45 minuti. Le risposte sbagliate non vengono computate. Il punteggio totale si basa sul numero delle risposte corrette, con un punteggio di 18 che rappresenta il minimo per il superamento dell’esame. Durante la prova non è consentito l’uso di smartphone, calcolatrici, dizionari, libri, materiali didattici o appunti.
    La prova orale intende accertare il livello di conoscenza delle principali teorie cognitive, sui temi cruciali come reti neurali, sistemi dinamici e simulativi, su argomenti specifici come immagini mentali, cognizione spaziale e processi sensorimotori/emotivi. Si svolgerà con un colloquio articolato in 5 quesiti: 2 che riguardano concetti e modelli cognitivi fondamentali come Embodied e Symbolic cognition; 2 che riguardano articoli di approfondimento, un argomento a scelta dello studente.
    Il voto finale sarà calcolato in base ai seguenti criteri di valutazione:
    • Mancato superamento dell'esame: il candidato non raggiunge alcun obiettivo formativo;
    • Da 18 a 21: Livello sufficiente. Il candidato raggiunge una sufficiente conoscenza delle principali teorie cognitive e dei metodi di studio nelle scienze cognitive;
    • Da 22 a 24: Livello pienamente sufficiente. Il candidato raggiunge una discreta conoscenza e capacità di analisi delle principali teorie cognitive, in particolare dell’Embodied Cognition, e dei metodi di studio nelle scienze cognitive;
    • Da 25 a 26: Livello buono. Il candidato raggiunge una buona conoscenza delle principali teorie cognitive, come l’Embodied Cognition, e dei metodi di studio nelle scienze cognitive; una buona capacità di utilizzare modelli e strumenti delle scienze cognitive nell’analisi del comportamento e nell’applicazione a casi/contesti reali;
    • Da 27 a 29: Livello molto buono. Il candidato raggiunge una conoscenza approfondita delle principali teorie cognitive, come l’Embodied Cognition; una conoscenza molto buona dei metodi di studio nelle scienze cognitive; una elevata capacità di utilizzare modelli e strumenti delle scienze cognitive nell’analisi del comportamento e nell’applicazione a casi/contesti reali; una buona capacità di confrontare in modo critico i vari modelli;
    • Da 30 a 30 e lode: Livello eccellente. Il candidato raggiunge una conoscenza ottima delle principali teorie cognitive, come l’Embodied Cognition; una conoscenza ottima dei metodi di studio nelle scienze cognitive; una ottima capacità di utilizzare modelli e strumenti delle scienze cognitive nell’analisi del comportamento e nell’applicazione a casi/contesti reali; una ottima capacità di confrontare in modo critico i vari modelli teorici.

    Altre informazioni

    Saranno messe a disposizione sulla piattaforma Teams della classe le slides utilizzate durante le lezioni; saranno forniti per consultazione i materiali di supporto utilizzati durante il corso (come articoli, siti internet, materiali sperimentali). Sono previsti test a scelta multipla alla fine di ogni modulo didattico per verificare l'apprendimento degli studenti e facilitarne l'esame finale.

    Programma del corso

    Il programma si articola in 5 moduli. Il Modulo 1 “Fundamentals of classic cognitive science” riguarda le basi teoriche e la storia della scienza cognitiva classica e si compone di 50 slides sviluppate in 6 ore di lezione. Il Modulo 2 “Mental imagery in the symbolic perspective” riguarda il tema delle immagini mentali e il dibattito sul formato delle rappresentazioni mentali nella scienza classica; si compone di 126 slides e viene sviluppato in 9 ore. Il Modulo 3 “New cognitive science and embodied cognition” riguarda la nuova scienza cognitiva secondo la prospettiva teorica della Embodied Cognition e a sua volta è incentrato su 3 aspetti: fundamentals and embodied simulation models; artificial and natural neural networks; new cognitive technologies; comprende 206 slides sviluppate in 18 ore. Il Modulo 4 “Mental imagery and spatial cognition in the embodied perspective” riguarda le immagini mentali multimodali nella prospettiva della embodied cognition; comprende 144 slides sviluppate in 15 ore. Il Modulo 5 “How sensory-motor and socio-emotional processes interact: recent findings” è focalizzato sulle scoperte più recenti circa l’interazione tra aspetti sensomotori, socio-emozionali e cognitivi; comprende 165 slides sviluppate in 15 ore. Al termine dei Moduli 1 e 2, del Modulo 3, del Modulo 4 e del Modulo 5 è prevista una verifica dell’apprendimento tramite test a scelta multipla e analisi delle risposte fornite. Nel caso si evidenzino argomenti poco chiari, si ripete la relativa lezione.

    English

    Teaching language

    English

    Contents

    The course provides a theoretical and critic framework of cognitive science until
    recent developments. In particular, the symbolic approach of classic cognitive science and the main models of the representation of information will be discussed. The course will focus on the embodied cognition approach of the new cognitive science. Crucial issues of the present scientific debate will be analyzed: artificial and natural neural networks, dynamic systems, simulation systems.
    After the general background, specific topics will be discussed according to a multidisciplinary perspective: mental images, spatial cognition and sensorimotor/emotional processes.

    Textbook and course materials

    Anna M. Borghi e Tina Iachini (a cura di) (2002). Scienze della mente, Il Mulino, Bologna.
    Rizzolatti, G., Fogassi L. e Gallese V. (2001). Neurophysiological mechanisms underlying the understanding and imitation of action. Nature, 2, 661-670.
    Stevens, J.A. (2005). Interference effects demonstrate distinct roles for visual and motor imagery during the mental representation of human action. Cognition, 95, 329-350.
    An article at students’ choice among those presented during the course.
    Foreigner students may choose three more papers instead of the handbook in italian.

    Course objectives

    - Knowledge and understanding
    The student will acquire a comprehensive knowledge of the theoretical principles, paradigms, applications and main approaches of cognitive sciences. In particular, the course aims at providing competences and capabilities to understand cognitive processes from a multidisciplinary perspective, considering theoretical models, neural bases and experimental approaches that highlight their computational, socio-emotional, technological and applicative aspects. The student will have to demonstrate knowledge and ability to understand the main models of cognitive sciences, the different disciplines that converge in cognitive sciences (psychology, neuroscience, comparative psychology, computer science, connectionism) and crucial topics such as mental imagery, spatial cognition and sensorimotor/emotor processes; a good knowledge of study methods in cognitive sciences; the ability to use models and tools of cognitive sciences and to apply the acquired knowledge to real cases/contexts.

    - Autonomy of judgement
    The student will acquire the ability to critically evaluate strengths and weaknesses of the theoretical models, empirical findings and methods studied during the course.

    - Communication skills
    The student will acquire a mastery of subject-specific terminology in order to communicate clearly and correctly the knowledge learnt during the course and his/her own considerations on the topics learnt.

    - Ability to learn
    The student will develop the ability to understand and evaluate the relationships between various cognitive processes from a multidisciplinary perspective and in relation to the social and technological environment.

    Prerequisites

    Basic knowledge of general psychology

    Teaching methods

    The Cognitive Sciences course is delivered with a total of 56 hours (8 CFU; 19 lectures; 18 of 3 hours and 1 of 2 hours) of face-to-face teaching.
    The student will acquire the course content through active frontal lectures in the classroom. The course is divided into five modules: 1 ‘Fundamentals of classic cognitive science’, 2 ‘Mental imagery in the symbolic perspective’, 3 ‘New cognitive science and embodied cognition’, 4 ‘Mental imagery and spatial cognition in the embodied perspective’, 5 ‘How sensory-motor and socio-emotional processes interact: recent findings’. In each module, theoretical models, concepts, experimental paradigms and applications are presented. Module 5 is dedicated to the presentation of up-to-date experimental findings and related research procedures. At the conclusion of each module, there is a test to assess the level of learning. Group exercises are also planned to consolidate learning and apply knowledge. Finally, group discussions, moderated by the lecturer, will be encouraged in order to deepen the lecture topics, compare notes and develop critical thinking.

    Evaluation methods

    The exam consists of both a written and oral test. The written test is propaedeutic to the oral test.
    The written test consists of a multiple-choice test graded in thirtieths. The test includes 31 questions, each with four possible alternatives, only one of which is correct. The time limit is 45 minutes. Wrong answers do not contribute to the total score. The total score is based on the number of correct answers, with a score of 18 representing the minimum passing score for the exam. During the test the use of smartphone, calculator, dictionary, books, teaching materials, or notes is not allowed.
    The oral test aims to ascertain the level of knowledge of the main cognitive theories, on crucial topics such as neural networks, dynamic and simulative systems, on specific topics such as mental imagery, spatial cognition and sensorimotor/emotional processes. It will take the form of an interview consisting of 5 questions: 2 covering fundamental cognitive concepts and models such as Embodied and Symbolic cognition; 2 covering in-depth articles, one topic of the student's choice.
    The final grade will be calculated based on the following evaluation criteria:
    • Failure to pass the exam: the candidate does not reach any formative objective;
    • 18 to 21: Sufficient level. The candidate reaches a sufficient knowledge of the main cognitive theories and methods of study in the cognitive sciences;
    • 22 to 24: Fully sufficient level. The candidate achieves a reasonable knowledge and ability to analyse the main cognitive theories, in particular Embodied Cognition, and discrete knowledge of methods of study in the cognitive sciences;
    • From 25 to 26: Good level. The candidate achieves a good knowledge of the main cognitive theories, in particular Embodied Cognition, and methods of study in the cognitive sciences; a good ability to use models and tools of the cognitive sciences in the analysis of behavior and in the application to real cases/contexts;
    • From 27 to 29: Very good level. The candidate achieves an in-depth knowledge of the main cognitive theories, in particular Embodied Cognition; a very good knowledge of study methods in the cognitive sciences; a high ability to use models and tools of the cognitive sciences in the analysis of behavior and in their application to real case/contexts; a good ability to critically compare the various models;
    • 30 to 30 and praise: Excellent level. The candidate achieves an excellent knowledge of the main cognitive theories, in particular Embodied Cognition; an excellent knowledge of study methods in the cognitive sciences; an excellent ability to use models and tools of the cognitive sciences in the analysis of behavior and in the application to real case/contexts; an excellent ability to compare critically the various theoretical models.

    Other information

    Slides used during lectures will be made available on the Teams platform of the class; supporting materials used during the course (such as articles, websites, experimental materials) will be provided for reference. Multiple choice tests at the ending of each teaching module are planned to check students' learning and facilitate final exam

    Course Syllabus

    The programme is divided into 5 modules. Module 1 ‘Fundamentals of classic cognitive science’ covers the theoretical foundations and history of classic cognitive science and consists of 50 slides developed in 6 hours of lecture time. Module 2 ‘Mental imagery in the symbolic perspective’ covers the topic of mental imagery and the debate on the format of mental representations in classical science; it consists of 126 slides and is developed in 9 hours. Module 3 ‘New cognitive science and embodied cognition’ concerns the new cognitive science according to the theoretical perspective of Embodied Cognition and in turn focuses on three aspects: fundamentals and embodied simulation models; artificial and natural neural networks; new cognitive technologies; it comprises 206 slides developed over 18 hours. Module 4 ‘Mental imagery and spatial cognition in the embodied perspective’ deals with multimodal mental imagery in the embodied cognition perspective; it comprises 144 slides developed over 15 hours. Module 5 ‘How sensory-motor and socio-emotional processes interact: recent findings’ focuses on the most recent findings about the interaction between sensory-motor, socio-emotional and cognitive aspects; it comprises 165 slides developed over 15 hours. At the end of Modules 1 and 2, Module 3, Module 4 and Module 5, learning will be assessed by means of multiple-choice tests and analysis of the answers given. In the event of unclear topics, the relevant lesson is repeated.

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