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    Giuseppe BARBATO

    Insegnamento di LABORATORIO DI PSICOFISIOLOGIA DEI DISTURBI MENTALI

    Corso di laurea magistrale in PSICOLOGIA DEI PROCESSI COGNITIVI

    SSD: M-PSI/02

    CFU: 3,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 24,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Il laboratorio intende fornire competenze sulla comprensione e l’interpretazione della Metodologie di valutazione dei disturbi psichiatrici maggiori , con focus dedicato ai correlati fisiologici e di neroimmagine delle principali malattie psichiatriche (schizofrenia, disturbi depressivi, disturbi d’ansia).

    Testi di riferimento

    Lynall M-E, Jones PB, Stahl SM, eds. Cambridge Textbook Of Neuroscience for Psychiatrists. In: Cambridge Textbook of Neuroscience for Psychiatrists. Cambridge University Press; 2023:i-i.

    Obiettivi formativi

    Al termine del laboratorio, lo studente dovrà essere in grado, di individuare la validità e i limiti di ciascuna metodica, e per ciascuna di esse comprendere l'utilità clinica e il potenziale impiego nella definizione e comprensione dei meccanismi psicobiologici sottostanti i disturbi psichiatrici maggiori.

    Prerequisiti

    Conoscenza della diagnosi e della psicobiologia dei disturbi psichiatrici

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali di 12 ore, con presentazione di power point degli argomenti trattati e visione di materiale e di video inerenti gli argomenti trattati.
    12 ore di attività di laboratorio inerenti all'uso dei materiali e metodi in psicofisiologia.

    Metodi di valutazione

    Discussione degli argomenti trattati nel corso delle lezioni.
    Akl termine del corso ogni studente terrà una presentazioni orale di 15-30 minuti su un tema assegnato relativo alle metodiche psicofisiologiche utilizzate nei disturbi psichiatrici maggiori. 
In base all'esito della prova, lo studente sarà valutato come idoneo o non idoneo.

    Altre informazioni

    Per illustrare i vari argomenti del corso vengono presentati e discussi, come esempi, articoli scientifici e potranno essere fatti riferimenti a casi clinici. Al fine di poter spiegare i vari argomenti del corso, durante le lezioni, si farà riferimento anche ad ulteriori aspetti che non compaiono nel manuale di riferimento.
    Testi di approfondimento:
    Cambridge Textbook of Neuroscience for Psychiatrists.Lynall, Jones, Stahl Eds.Royal College of Psychiatrists.2023

    Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. Boland, Verduin.Lippincott Williams&Wilki
    2024

    Programma del corso

    La depressione, disturbo unipolare, disturbo bipolare, la depressione stagionale. Il sonno in depressione. Gli studi di neuroimmagine in depressione, utilità e limiti.
    La schizofrenia.Neuroimmagine della schizofrenia, dalla TAC alla risonanza funzionale. Challenge cognitivi e challenge farmacologici. I disturbi del sonno nelle malattie psichiatriche.
    I disturbi del sonno

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The laboratory aims to provide skills in understanding and interpreting the Methodologies for the evaluation of major psychiatric disorders, with a focus on the physiological and black-image correlates of the main psychiatric illnesses (schizophrenia, depressive disorders, anxiety disorders).

    Textbook and course materials

    Lynall M-E, Jones PB, Stahl SM, eds. Cambridge Textbook Of Neuroscience for Psychiatrists. In: Cambridge Textbook of Neuroscience for Psychiatrists. Cambridge University Press; 2023:i-i.

    Course objectives

    At the end of the laboratory, the student must be able to identify the validity and limits of each method, and for each of them understand the clinical utility and the potential use in the definition and understanding of the psychobiological mechanisms underlying major psychiatric disorders.

    Prerequisites

    Knowledge of the diagnosis and psychobiology of psychiatric disorders

    Teaching methods

    12-hour lectures, with power point presentations of the topics covered and viewing of material and videos related to the topics covered.
    12 hours of laboratory activities related to the use of materials and methods in psychophysiology.

    Evaluation methods

    Discussion of the topics covered during the lessons.
    At the end of the course each student will give an oral presentation of 15-30 minutes on an assigned topic related to the psychophysiological methods used in major psychiatric disorders. Based on the outcome of the test, the student will be evaluated as suitable or not suitable.

    Other information

    To illustrate the various topics of the course, scientific articles are presented and discussed as examples and references may be made to clinical cases. In order to explain the various topics of the course, during the lessons, reference will also be made to additional aspects that do not appear in the reference manual.
    Further reading:
    Cambridge Textbook of Neuroscience for Psychiatrists.Lynall, Jones, Stahl Eds.Royal College of Psychiatrists.2023

    Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. Boland, Verduin.Lippincott Williams&Wilki
    2024

    Course Syllabus

    Depression, unipolar disorder, bipolar disorder, seasonal depression. Sleep in depression. Neuroimaging studies in depression, usefulness and limits.
    Schizophrenia. Neuroimaging of schizophrenia, from CT to functional resonance imaging. Cognitive challenges and pharmacological challenges. Sleep disorders in psychiatric illnesses.
    Sleep disorders

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