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    Giuseppe BARBATO

    Insegnamento di PSYCHOPHYSIOLOGY OF SLEEP AND BIOLOGICAL RHYTHMS AND LABORATORY

    Corso di laurea magistrale in PSICOLOGIA DEI PROCESSI COGNITIVI

    SSD: M-PSI/02

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 42,00

    Periodo di Erogazione: Primo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Sonno: teorie sulla funzione del sonno. Durata del sonno: brevi e lunghi dormitori.
    Metodologie di valutazione del sonno: polisonnografia, fasi del sonno (metodi di punteggio e analisi delle fasi)
    Sonno delta: funzione ristorativa, omeostasi, significato del sonno delta per i processi mentali.
    Sonno REM: Ipotesi sulla funzione del sonno REM, regolazione REM: ipotesi circadiana e omeostatica.
    Modelli di regolazione del sonno. Ipotesi omeostatiche e riparative, fattori circadiani, regolazione REM, aspetti tonici e fasici.
    Ritmi biologici: Classificazione dei ritmi (ultradiani, circadiani, stagionali) e loro ruolo sulle funzioni psicologiche, pacemaker circadiano, nuclei soprachiasmatici.
    Melatonina. Regolazione della secrezione di melatonina. Ritmo stagionale. Disturbo affettivo stagionale.
    Il sogno: teorie sulle funzioni del sogno. Sigmund Freud e la teoria psicoanalitica del sogno, Bion, coscienza e sogno.
    Psicofisiologia del sogno. Modello di sintesi di attivazione di Hobson e McCarley. Sognare, l'approccio neuropsicologico.
    Effetti dei farmaci sul sonno e sul sogno.
    Processi mentali e sonno. Memoria, cognizione e sonno: modelli sperimentali e teorie.
    Disturbi del sonno
    Sonno e malattie psichiatriche: sonno REM e depressione; Sonno e ritmo circadiano nella schizofrenia; Disturbi del sonno e d'ansia. Sonno e Alzheimer.

    Testi di riferimento

    Oral exam. Verification with discussion of the contents and topics presented during the lessons.
    The interview will mainly aim to verify the knowledge of the different areas proposed in the program.
    The test will therefore assess the student's ability to use specialized vocabulary, to carry out in-depth content analysis, to critically elaborate the topics learned. The quality of the organization of the speech and of the presentation will also be assessed. The oral exam is assessed in thirtieths.
    The oral exam develops on a series of topics of the program, which are proposed to the student
    The final grade will be calculated based on the following evaluation criteria:
    • Failure to pass the exam (<18): the candidate does not achieve any learning objective;
    • From 18 to 21: Sufficient level. The candidate achieves sufficient knowledge and analytical skills of the main theories of personality psychology;
    • From 22 to 24: Fully sufficient level. The candidate achieves the learning outcomes regarding knowledge and understanding skills and applied knowledge and understanding skills;
    • From 25 to 26: Good level. The candidate achieves the learning outcomes regarding knowledge and understanding skills, applied knowledge and understanding skills and independent judgment;
    • From 27 to 29: Very good level. The candidate achieves the learning outcomes regarding knowledge and understanding of skills, applied knowledge and understanding skills and independent judgment and communication skills;
    • From 30 to 30 cum laude: Excellent level. The candidate fully achieves the learning outcomes in terms of knowledge and understanding, applied knowledge and understanding, independent judgment, communication skills and ability to learn and integrate concepts.

    Obiettivi formativi

    Conoscenza dei meccanismi del sonno e del ritmo circadiano
    Al termine del corso di lezioni lo studente dovrà essere in grado di:
    - riconoscere e descrivere in modo appropriato i sistemi di regolazione del sonno e della veglia e le metodiche impiegate nella ricerca e nella clinica.
    - conoscere le metodiche psicofisiologiche più frequentemente utilizzate nela sperimentazione e osservazione clinica dei disturbi del sonno
    - possedere le nozioni di base relative al utilizzo delle metodiche, alle caratteristiche della somministrazione, interpretazione dei risultati e limiti delle stesse.
    I suddetti risultati di apprendimento costituiscono i contenuti minimi per il superamento delle verifiche di apprendimento.

    L’insegnamento si prefigge, inoltre, di promuovere l'acquisizione di competenze ulteriori, quali:
    -capacità di effettuare confronti tra i principali modelli proposti per individuare i meccanismi sottostanti il controllo del sonno e dei ritmi circadiani
    - capacità di descrivere alterazioni del sonno in differenti quadri clinici.
    -illustrare e definire evidenze e limiti delle ipotesi eziopatogenetiche proposte per i differenti disturbi
    -capacità di comprensione critica e di uso appropriato degli strumenti e dei metodi utilizzabili nella osservazione clinica e nella ricerca
    - capacità di effettuare approfondimenti dei contenuti trattati e di elaborare criticamente gli argomenti appresi.

    Prerequisiti

    Conoscenza dei meccanismi del sonno e del ritmo circadiano

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali della durata di 42 ore (6 CFU), (ogni lezione da 3 ore; corrispondenti a 14 lezioni) La lezione si svolgerà attraverso presentazioni power point relative al programma di studio, verranno inoltre presentati e discussi video inerenti gli argomenti di studio
    Eventuali variazioni di orario, giorno e luogo saranno tempestivamente comunicate agli studenti tramite l'app vanvitelli (https://www.unicampania.it/index.php/2011-03-28-06-44-19/app-sunmobileL'orario delle lezioni potrebbe essere soggetto a variazioni) o tramite la chat del Microsoft Teams di riferimento. Ulteriori avvisi riguardanti il ​​calendario (giorni e orari) delle lezioni del corso sono reperibili sul sito del dipartimento nella pagina del corso https://www.psicologia.unicampania.it/didattica/orari-lezioni#corso-di-laurea-magistrale-in-psicologia-dei-processi-cognitivi e/o nella pagina degli avvisi (https://www.psicologia.unicampania.it/didattica/bacheca-avvisi-didattica).

    Metodi di valutazione

    Esame orale.Verifica con discussione dei contenuti e degli argomenti presentati nel corso delle lezioni.
    Il colloquio intenderà verificare principalmente la conoscenza dei differenti ambiti proposti nel programma.
    Nella prova sarà quindi valutata la capacità dello studente di utilizzare il lessico specialistico, di effettuare approfondimenti dei contenuti, di elaborare criticamente gli argomenti appresi. Sarà, inoltre, valutata la qualità dell’organizzazione del discorso e dell’esposizione. La prova orale è valutata in trentesimi.
    La prova orale si sviluppa su una serie di argomenti del programma, che sono proposti allo studente
    Il voto finale sarà calcolato in base ai seguenti criteri di valutazione:
    • Mancato superamento dell'esame (<18): il candidato non raggiunge alcun obiettivo formativo;
    • Da 18 a 21: Livello sufficiente. Il candidato raggiunge una sufficiente conoscenza e capacità di analisi delle principali teorie della psicologia della personalità;
    • Da 22 a 24: Livello pienamente sufficiente. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento per quanto riguarda conoscenza e capacità di comprensione e conoscenze applicate e capacità di comprensione;
    • Da 25 a 26: Livello buono. Il candidato raggiunge i risultati dell'apprendimento per quanto riguarda conoscenze e capacità di comprensione, conoscenze applicate e capacità di comprensione e autonomia di giudizio;
    • Da 27 a 29: Livello molto buono. Il candidato raggiunge i risultati dell'apprendimento per quanto riguarda la conoscenza e la comprensione delle abilità, conoscenze applicate e capacità di comprensione e l'autonomia di giudizio e le capacità di comunicazione;
    • Da 30 a 30 e lode: Livello eccellente. Il candidato raggiunge pienamente i risultati dell'apprendimento per quanto riguarda conoscenze e capacità di comprensione, conoscenze applicate e capacità di comprensione, autonomia di giudizio, capacità di comunicazione e capacità di apprendere e integrare concetti.

    Altre informazioni

    Per illustrare i vari argomenti del corso vengono presentati e discussi, come esempi, articoli scientifici e potranno essere fatti riferimenti a casi clinici. Al fine di poter spiegare i vari argomenti del corso, durante le lezioni, si farà riferimento anche ad ulteriori aspetti che non compaiono nel manuale di riferimento.
    Testi di approfondimento:
    Cambridge Textbook of Neuroscience for Psychiatrists.Lynall, Jones, Stahl Eds.Royal College of Psychiatrists.2023

    Programma del corso

    Sonno: teorie sulla funzione del sonno. Durata del sonno: brevi e lunghi dormitori.
    Metodologie di valutazione del sonno: polisonnografia, fasi del sonno (metodi di punteggio e analisi delle fasi)
    Sonno delta: funzione riparatrice, omeostasi, significato del sonno delta per i processi mentali.
    Sonno REM: Ipotesi sulla funzione del sonno REM, regolazione REM: ipotesi circadiana e omeostatica.
    Modelli di regolazione del sonno. Ipotesi omeostatiche e riparative, fattori circadiani, regolazione REM, aspetti tonici e fasici.
    Ritmi biologici: Classificazione dei ritmi (ultradiani, circadiani, stagionali) e loro ruolo sulle funzioni psicologiche, pacemaker circadiano, nuclei soprachiasmatici.
    Melatonina. Regolazione della secrezione di melatonina. Ritmo stagionale. Disturbo affettivo stagionale.
    Il sogno: teorie sulle funzioni del sogno. Sigmund Freud e la teoria psicoanalitica del sogno, Bion, coscienza e sogno.
    Psicofisiologia del sogno. Modello di sintesi di attivazione di Hobson e McCarley. Sognare, l'approccio neuropsicologico.
    Effetti dei farmaci sul sonno e sul sogno.
    Processi mentali e sonno. Memoria, cognizione e sonno: modelli sperimentali e teorie.
    Disturbi del sonno
    Sonno e malattie psichiatriche: sonno REM e depressione; Sonno e ritmo circadiano nella schizofrenia; Disturbi del sonno e d'ansia. Sonno e Alzheimer.

    English

    Teaching language

    English

    Contents

    Sleep : Theories on sleep function. Sleep duration: short and long sleepers.
    Sleep Assessment Methodologies : Polysomnography, sleep stages (stage scoring and analysis methods)
    Delta sleep : restorative function, homeostasis, delta sleep significance for mental processes.
    REM sleep: Hypothesis on REM sleep function, REM regulation: circadian and homeostatic hypotheses.
    Sleep regulation models. Homeostatic and restorative hypotheses, circadian factors,REM regulation, tonic and phasic aspects.
    Biological Rhythms: Classifiication of rhythms (Ultradian, circadian, sesonal) and their role on psychological functions, circadian pacemaker, suprachiasmatic nuclei.
    Melatonina. Regulation of melatonin secretion. Seasonal Rhythm. Seasonal Affective Disorder.
    Dreaming : theories on dreaming functions.Sigmund Freud and psychoanalitic theory of dreaming, Bion, consciounsness and dreaming.
    Dreaming Psychophysiology. Hobson and McCarley activation synthesis model. Dreaming, the neuropsychological approach.
    Drug effects on sleep and dreaming.
    Mental processes and sleep.Memory, cognition and sleep: Experimental models and theories.
    Sleep Disorders
    Sleep and psychiatryc illnesses: REM sleep and depression; Sleep and circadian rhythm in schizophrenia;Sleep and anxiety disorders. Sleep and Alzheimer.

    Textbook and course materials

    A manual of standardized terminology, techniques and scoring system for sleep stages of human subjects:A. Rechtschaffen and A. Kales (Editors). (Public Health Service, U.S. Government Printing Office, Washington
    The Rhythms Of Life: The Biological Clocks That Control the Daily Lives of Every Living ThingLeon Kreitzman , Russell Foster, Profile Books, 2011
    Rapid Eye Movement Sleep, Birendra N. Mallick , S.R.Pandi-Perumal, Robert W. McCarley,Adrian R. Morrison, Cambridge, 2011.

    Course objectives

    Knowledge of sleep mechanisms and circadian rhythm
    At the end of the course of lessons the student must be able to:
    - recognize and appropriately describe the systems of regulation of sleep and wakefulness and the methods used in research and clinical practice.
    - know the psychophysiological methods most frequently used in the experimentation and clinical observation of sleep disorders
    - possess the basic notions relating to the use of the methods, the characteristics of administration, interpretation of the results and their limits.
    The aforementioned learning outcomes constitute the minimum contents for passing the learning tests.

    The teaching also aims to promote the acquisition of additional skills, such as:
    - ability to make comparisons between the main models proposed to identify the mechanisms underlying the control of sleep and circadian rhythms
    - ability to describe sleep alterations in different clinical conditions.
    -illustrate and define evidence and limits of the etiopathogenetic hypotheses proposed for the different disorders
    -ability to critically understand and appropriately use the tools and methods that can be used in clinical observation and research
    - ability to carry out in-depth analyses of the contents covered and to critically elaborate the topics learned.Knowledge of sleep mechanisms and circadian rhythm.

    Prerequisites

    Knowledge of sleep mechanisms and circadian rhythm.

    Teaching methods

    Frontal lessons for a duration of 42 hours (6 CFU), (each lesson of 3 hours; corresponding to 14 lessons) The lesson will take place through power point presentations relating to the study program, videos relating to the topics of study will also be presented and discussed
    Any changes in time, day and place will be promptly communicated to students via the vanvitelli app (https://www.unicampania.it/index.php/2011-03-28-06-44-19/app-sunmobileThe lesson schedule could be subject) or through the chat of the relevant Microsoft Teams. Further notices regarding the schedule (day and time) of lessons for the course may be found on the department website on the course page https://www.psicologia.unicampania.it/didattica/orari-lezioni#corso-di-laurea-magistrale-in-psicologia-dei-processi-cognitivi and/or on the notices page (https://www.psicologia.unicampania.it/didattica/bacheca-avvisi-didattica).

    Evaluation methods

    Oral exam. Verification with discussion of the contents and topics presented during the lessons.
    The interview will mainly aim to verify the knowledge of the different areas proposed in the program.
    The test will therefore assess the student's ability to use specialized vocabulary, to carry out in-depth content analysis, to critically elaborate the topics learned. The quality of the organization of the speech and of the presentation will also be assessed. The oral exam is assessed in thirtieths.
    The oral exam develops on a series of topics of the program, which are proposed to the student
    The final grade will be calculated based on the following evaluation criteria:
    • Failure to pass the exam (<18): the candidate does not achieve any learning objective;
    • From 18 to 21: Sufficient level. The candidate achieves sufficient knowledge and analytical skills of the main theories of personality psychology;
    • From 22 to 24: Fully sufficient level. The candidate achieves the learning outcomes regarding knowledge and understanding skills and applied knowledge and understanding skills;
    • From 25 to 26: Good level. The candidate achieves the learning outcomes regarding knowledge and understanding skills, applied knowledge and understanding skills and independent judgment;
    • From 27 to 29: Very good level. The candidate achieves the learning outcomes regarding knowledge and understanding of skills, applied knowledge and understanding skills and independent judgment and communication skills;
    • From 30 to 30 cum laude: Excellent level. The candidate fully achieves the learning outcomes in terms of knowledge and understanding, applied knowledge and understanding, independent judgment, communication skills and ability to learn and integrate concepts.

    Other information

    To illustrate the various topics of the course, scientific articles are presented and discussed as examples and references may be made to clinical cases. In order to explain the various topics of the course, during the lessons, reference will also be made to additional aspects that do not appear in the reference manual.
    Further reading:
    Cambridge Textbook of Neuroscience for Psychiatrists.Lynall, Jones, Stahl Eds.Royal College of Psychiatrists.2023

    Course Syllabus

    Sleep : Theories on sleep function. Sleep duration: short and long sleepers.
    Sleep Assessment Methodologies : Polysomnography, sleep stages (stage scoring and analysis methods)
    Delta sleep : restorative function, homeostasis, delta sleep significance for mental processes.
    REM sleep: Hypothesis on REM sleep function, REM regulation: circadian and homeostatic hypotheses.
    Sleep regulation models. Homeostatic and restorative hypotheses, circadian factors,REM regulation, tonic and phasic aspects.
    Biological Rhythms: Classifiication of rhythms (Ultradian, circadian, sesonal) and their role on psychological functions, circadian pacemaker, suprachiasmatic nuclei.
    Melatonina. Regulation of melatonin secretion. Seasonal Rhythm. Seasonal Affective Disorder.
    Dreaming : theories on dreaming functions.Sigmund Freud and psychoanalitic theory of dreaming, Bion, consciounsness and dreaming.
    Dreaming Psychophysiology. Hobson and McCarley activation synthesis model. Dreaming, the neuropsychological approach.
    Drug effects on sleep and dreaming.
    Mental processes and sleep.Memory, cognition and sleep: Experimental models and theories.
    Sleep Disorders
    Sleep and psychiatryc illnesses: REM sleep and depression; Sleep and circadian rhythm in schizophrenia;Sleep and anxiety disorders. Sleep and Alzheimer.

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